ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြကပညာေရး၀န္ၾကီးမ်ား
ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံေတြက ပညာေရး၀န္ႀကီးေတြရဲ႕ အခန္းက႑ကုိ ေလ့လာၾကည့္ရင္ ႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးမွာ အေရးပါတဲ့ အစိတ္အပုိင္းတစ္ခုျဖစ္ေနတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ပညာေရး၀န္ႀကီးေတြဟာ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ အေကာင္စားပညာေရးေပၚလစီေတြ၊ အေကာင္းစားပညာေရးဥပေဒေတြနဲ႔ ပညာေရးဘတ္ဂ်က္ေတြ မ်ားမ်ားစားစား ရေနဖုိ႔အတြက္ ႀကိဳးစားရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပညာေရးေပၚလစီေတြနဲ႔ ပညာေရးဥပေဒေတြက ႏုိင္ငံမွာ အေကာင္းစားပညာေရးစနစ္ေတြ ေပၚလာေစဖုိ႔ပဲ ျဖစ္တယ္။ ပညာေရးဘတ္ဂ်က္ကေတာ့ အေကာင္းစားပညာေရးေပၚလစီေတြအရ ေရးဆြဲထားတဲ့ ပညာေရးဥပေဒေတြအတြင္းက ပညာေရးစနစ္ကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ေနရာမွာ သုံးစြဲဖုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီအတြက္ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးစနစ္ကုိ အေကာင္ဆုံးျဖစ္ေအာင္
အေကာင္အထည္ေဖာ္ တဲ့ေနရာမွာ ႏုိင္ငံေတာ္အတြက္ ပညာေရးေပၚလစီေတြ လိုအပ္တယ္။
ႏုိင္ငံေတာ္အတြက္ ပညာေရးေပၚလစီေတြကုိ ပညာေရး၀န္ႀကီးက ဆရာေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ၊
အစုိးရမဟုတ္တဲ့အဖြဲ႕အစည္းေတြ အျခားေသာ ပညာေရးနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး ပါ၀င္ပတ္သက္သူ(stakeholders)အားလုံးကုိ
ပါ၀င္ေစၿပီး ေရးဆြဲ ခ်မွတ္ ရပါတယ္။ ဒီလုိပညာေရးေပၚလစီေတြ ရွိေနၿပီဆုိရင္
ဒီပညာေရးေပၚလစီေတြကုိ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖုိ႔အတြက္
ပညာေရးဥပေဒေတြ လုိအပ္ပါတယ္။ အဲဒီအတြက္လည္း ပညာေရး ၀န္ႀကီးကပဲ
ႀကိဳးစားရပါတယ္။ ပညာေရးဥပေဒေတြကုိ ေရးဆြဲတဲ့အခါမွာလည္း
ပညာေရးေပၚလစီေတြကုိ ေရးဆြဲသလုိပဲ ဗဟုိအစုိးရ၊ ေဒသခံ အစုိးရ၊ ဆရာမ်ား၊
ပညာရွင္မ်ားစတဲ့ ပညာေရးနဲ႔ ပါ၀င္ပတ္သက္သူ(stakeholders)အားလုံး
ပါ၀င္ဖုိ႔ လုိအပ္တယ္။ အဲဒီပညာေရးနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး ပါ၀င္ပတ္သက္သူအားလုံးရဲ႕
အျမင္ေတြကုိ စုေပါင္းၿပီး ပညာေရး ဥပေဒၾကမ္းေရးဆြဲရတယ္။
ဒီလုိပညာေရးဥပေဒၾကမ္း ေရးဆြဲၿပီးတဲ့အခါမွာလည္း ပညာေရးနဲ႔ ဆက္စပ္သူ၊
ပါ၀င္ပတ္သက္သူအားလုံးက အဲဒီပညာေရးဥပေဒၾကမ္းကုိ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေဆြးေႏြး၊
အႀကိမ္ႀကိမ္ ျပင္ဆင္၊ အႀကိမ္ႀကိမ္ အတည္ျပဳၿပီးမွ ပညာေရး၀န္ႀကီးက
ဦးေဆာင္ၿပီး ႀကိဳးစားေရးဆြဲထားတဲ့ ပညာေရး ဥပေဒၾကမ္း ကုိ ရရွိပါတယ္။
ပညာေရး၀န္ႀကီးရဲ႕ ဦးေဆာင္မႈနဲ႔ အေခ်ာသတ္ေရးဆြဲထားတဲ့ ဒီပညာေရးဥပေဒၾကမ္းကုိ
လႊတ္ေတာ္ကုိ တင္ျပရပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္မွာလည္း ဒီပညာေရးဥပေဒၾကမ္းကုိ
အႀကိမ္ႀကိမ္ ေဆြးေႏြးျငင္းခုံျပင္ဆင္အတည္ျပဳၿပီးမွ
ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ တရား၀င္ဥပေဒတစ္ရပ္ကုိ ရရွိပါတယ္။ အဲဒီပညာေရးဥပေဒအရ
တုိင္းျပည္ရဲ႕ ပညာေရးကုိ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေအာင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ၾကရတာ
ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ပညာေရးဥပေဒေတြေအာက္မွာ
တကၠသုိလ္အက္ဥပေဒေတြ၊ ေက်ာင္းအက္ဥပေဒေတြ၊ ဆရာေတြနဲ႔ သက္ဆုိင္တဲ့ ဥပေဒေတြ
ရွိေနပါလိမ့္မယ္။ ဒီလုိပညာေရးဥပေဒေတြက တကၠသုိလ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊
ေက်ာင္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊ ဆရာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လြတ္လပ္တဲ့ ပညာေရးစနစ္ ကုိ
ေဖာ္ေဆာင္ခြင့္ေပးထားမယ္ဆုိရင္
ေပးထားသေလာက္ တုိင္းျပည္ရဲ႕ ပညာေရးစနစ္က တုိးတက္လာ မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
တုိင္းျပည္တစ္ျပည္ရဲ႕ ပညာေရးတုိးတက္ဖုိ႔အတြက္ တကၠသိုလ္အာဏာပုိင္ေတြကုိ
သူတုိ႔တကၠသုိလ္ေတြ နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အာဏာကုန္ေပးထားဖုိ႔ လုိအပ္တယ္၊
ေက်ာင္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေက်ာင္းအာဏာပုိင္ေတြကုိ အာဏာကုန္ေပးထားဖုိ႔
လုိအပ္တယ္။ ဒါမွသာ ကုိယ့္အ၀န္း အ၀ုိင္းနဲ႔ ကုိယ္၊ ကုိယ္နဲ႔ ထိစပ္ရာပညာေရးကုိ
ကုိယ္စီကုိယ္ငွ တုိးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ၾက မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြ
အကုန္လုံးကုိ ပညာေရးဥပေဒေတြထဲမွာ အက်ဳံး၀င္ေဖာ္ျပထားရပါမယ္။
အဲဒီလုိပညာေရးဥပေဒေတြလည္း အဆင္သင့္ရွိလုိ႔ ပညာေရးကုိ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေအာင္
အေကာင္အထည္ေဖာ္ၾကၿပီဆုိတာနဲ႔
ဒီအတြက္ သုံးစြဲဖုိ႔ ေငြေၾကးေတြ လုိအပ္လာပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာ
ပညာေရးဘတ္ဂ်က္ေတြလည္း ရွိေနဖို႔ လုိအပ္တယ္။ ဒါကုိလည္း ပညာေရး၀န္ႀကီးကပဲ
အဓိကအားျဖင့္ ႀကိဳးစားရွာေဖြရပါတယ္။ အာဏာရအစုိးရက ခ်ေပးလုိက္တဲ့ ပညာေရးဘတ္ဂ်က္ဟာ လက္ရွိေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့ ပညာေရး လုပ္ငန္းေတြ အတြက္ ေငြေၾကးေလာက္ငွမႈမရွိဘူးဆုိရင္
ပညာေရး၀န္ႀကီးကပဲ ပညာေရး အတြက္ ေငြေၾကးအလုံအေလာက္ ရရွိဖုိ႔ ႀကိဳးစားရပါတယ္။
အဲဒီအတြက္ ပညာေရးရန္ပုံေငြေတြ ျပည့္ျပည့္ စုံစုံ ျဖစ္ေစဖုိ႔ ပညာေရး၀န္ႀကီးက
ပညာေရးအတြက္ လွဴခ်င္ေနၾကတဲ့ ျပည္တြင္းျပည္ပက အလွဴရွင္ေတြ ဆီကေန
ေငြေၾကးအလွဴခံႏုိင္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံတကာမွာ ရွိေနတဲ့ အစုိးရေတြနဲ႔
အစုိးရမဟုတ္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြ ကေနလည္း ေငြေၾကးအကူအညီ ေတာင္းခံႏုိင္ပါတယ္။
ဒီအလုပ္ေတြကုိ ပညာေရး ၀န္ႀကီးက လုပ္ရပါတယ္။ ပညာေရးအတြက္ ဘတ္ဂ်က္ေငြေၾကး
ျပည့္ျပည့္စုံစုံ ရွိေလ ပညာေရးလုပ္ငန္းေတြ ကုိ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ေအာင္
လုပ္ႏုိင္ေလပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေအာင္ႏိုင္
ၿခဳံၾကည့္လုိက္ရင္
ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံေတြမွာ ပညာေရး၀န္ႀကီးေတြ လုပ္ရတဲ့ အလုပ္ေတြက အဓိကအားျဖင့္
အပုိင္းႏွစ္ပုိင္း ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ပုိင္းက ပညာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ကုိ
ျဖစ္ေပၚေစတဲ့ ပညာေရးေပၚလစီေတြနဲ႔ ပညာေရးဥပေဒေတြ ျဖစ္ေပၚလာေစဖုိ႔ျဖစ္ၿပီး
ေနာက္တစ္ပုိင္းကေတာ့ ပညာေရးဘတ္ဂ်က္ေငြေၾကးေတြ တုိးပြားေနေစဖုိ႔ပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံေတြက ပညာေရး၀န္ႀကီးေတြရဲ႕ အလုပ္ပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment